در حال بارگذاری ...

دکتر هادی معصومی: ساختار سیاسی عراق بر اساس یک نیاز امنیتی تدوین شده و امنیت محور است و این موضوع در مواردی مانع توسعه اقتصادی در این کشور شده و این مسئله را تحت تاثیر قرار گرفته است.

هادی معصومی پژوهشگر و کارشناس مسائل عراق در برنامه" رویداد استراتژیک" اندیشکده حاکمیت و روابط بین الملل در روز دوشنبه در دانشگاه تهران با بیان این‌که «ساختار سیاسی عراق بر اساس یک نیاز امنیتی تدوین شده و امنیت محور است»، اظهار کرد: این موضوع در مواردی مانع توسعه اقتصادی در این کشور شده و این مسئله را تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

 وی همچنین به آن‌چه ساختار قبیله گرایی و خویشاوند سالاری در عراق خواند، اشاره کرد و گفت:‌ یکی دیگر از موارد قابل توجه در تحلیل مسائل عراق اشاره به نفوذ اشغالگران در ساختار حکومتی عراق است. متاسفانه ساختار حکومتی در عراق با اعمال نفوذ آمریکایی‌ها به نحوی ایجاد شده که امکان تحقق اصلاح و مبارزه با فساد را سخت کرده است.

 وی همچنین به تضاد ساختار منافع ملی عراق با منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این کشورها رشد چین و عراق را یک تهدید استراتژیک می‌داند و در واقع به نظر می‌رسد که کشوری که به واقع می‌خواهد عراق رشد کند ایران است البته به شرطی که مثل زمان صدام به تهدیدی علیه ایران تبدیل نشود.

 

 این کارشناس مسائل عراق با بیان این‌که «در چهار دهه گذشته زیرساخت‌های اقتصادی عراق از بین رفته است» به بزرگ بودن دولت در این کشور اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر حدود 60 درصد از بودجه عراق فقط صرف پرداخت حقوق کارمندان می‌شود و این یک معضل بزرگ است.

 وی همچنین به اقتصاد تک محصولی عراق و وابستگی آن به نفت اشاره کرد و گفت: این موضوع در کنار تولیدی نبودن اقتصاد این کشور و حاکمیت اقتصاد رانتی و دلالی باعث افزایش مشکلات در این کشور شده است.

 معصومی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «جریان بعث همچنان در بخش میانی مدیریت ساختار حکومتی عراق به ویژه حوزه امنیتی و دفاعی آن‌ها نفوذ دارد» افزود: شاهد خشمی متراکم در عراق هستیم و این خشم واقعی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 وی با بیان این‌که «با توجه به وضعیت کنونی به نظر می‌رسد که راهکار برای وضعیت کنونی ایجاد یک نظام هرمی سیاسی با دوزی از پدرسالاری است»، گفت: دعوا در حال حاضر در خیابان‌های عراق این است که دیکتاتور چه کسی است. چنانکه برخی از اقشار در عراق می‌گویند ما یک صدام حلال می‌خواهیم.

 

 معصومی همچنین در این نشست به مانند دیگر سخنرانان حاضر با انتقاد از برخی از رویکردهای ایران در ارتباط با موضوع عراق ابراز عقیده کرد: ما در این سال‌ها بیشتر تلاش کرده‌ایم با احزاب و گروه‌های سیاسی در عراق ارتباط بگیریم. گروه‌هایی که بعضا رفتار طلبکارانه نیز با ما داشته‌اند در حالی‌که ما باید بیشتر با مردم عراق در تماس باشیم و داشتن صرفا رویکرد مذهبی نسبت به عراق و یا تعامل با احزاب و گروه‌های سیاسی در این کشور کافی نیست. ما باید پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور تعریف کنیم چنانکه این پروژه‌ها به نفع مردم دو کشور باشد و در واقع از طریق اقتصاد سیاسی نفوذ خود در این منطقه را گسترش دهیم.

رویداد استراتژیک 
 




مطالب مرتبط

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

انتخابات زود هنگام 2021 عراق در تاریخ 10 اکتبر برگزار شد و تقریبا همان شب نیز برخی خبرها درخصوص نتایج اولیه به گوش رسید که برای مثال در وهله اول حاکی از از دست دادن تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان برای فتح و نیز حفظ کرسی هایی برای مقتدی صدر و نتایج قابل توجهی برای حزب امتداد ...

|

 ائتلاف سائرون

 ائتلاف سائرون

در نظام‌های انتخاباتی در همه جای دنیا مرسوم است که احزاب و جریانات در آستانه‌ی انتخابات با هم تفاهم کرده و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند. این رسم در عراق نیز حاکم است و هر 4 سال و در جریان انتخابات، ائتلاف‌های جدیدی تشکیل می‌شوند.

|

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق کارشناسان بر این باورند، حدود 90% درآمد خارجی کشور عراق برپایه نفت میباشد. عدم توسعه در زمینه های دیگر منجر به تمرکز ...

|

نظرات کاربران