در حال بارگذاری ...

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» نوشت: «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا ضربه‌ای شدید و تحقیرآمیز به نخبگان حاکم بر عراق و به‌ویژه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق وارد کرد زمانی که او از پایگاه آمریکایی در «عین‌الاسد» (الانبار) و نیروهای کشورش در این پایگاه، بازدید کرد بدون این‌که به رئیس‌‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور درباره این سفر از پیش، اطلاع بدهد. او سپس بدون دیدار با این دو رهبر عراقی، عازم کردستان عراق شد.

 سفر پنس به عراق در بحبوحه اعتراضات مشروع مردمی انجام می‌شود؛ اعتراضاتی که از یک ماه پیش آغاز شده و مهم‌ترین خواسته‌های مشروع معترضان، تدوین قانون اساسی جدید، اصلاح قانون انتخابات، ریشه‌کن کردن فساد، پیگرد قانونی تمامی افراد مفسد، بازگرداندن اموال به‌سرقت‌رفته و لغو تمامی انواع سهمیه‌بندی‌های فرقه‌ای است.

 سفر پنس به عراق، سفری مشکوک با هدف ریختن بنزین بر آتش فتنه و تحریف تصویر جنبش مردمی و در عین حال توهین به دولت عراق و همچنین بزرگ‌تر کردن شکاف فرقه‌ای در این کشور است. رهبران فعلی عراق و به‌ویژه عبدالمهدی از دوستان ایالات متحده محسوب می‌شوند که پس از لشکرکشی به عراق و اشغال آن و سپس پاکسازی این کشور، به قدرت رسیدند.

 

 تمامی بدبختی‌های فعلی عراق نتیجه لشکرکشی آمریکا به این کشور و تجزیه دولت عراق و بازسازی آن بر پایه‌های فرقه‌ای و صرفاً تکه‌تکه‌ کردن است تا بدین ترتیب این کشور، ضعیف و لقمه‌ای آسان و گوارا برای نفوذ خارجی؛ چه آمریکا و چه عربستان سعودی، شود.

 

 دولت عادل عبدالمهدی و تمامی دولت‌های پیش از آن با اجازه دادن به حضور 5200 نظامی آمریکایی در خاک عراق و در پایگاه‌هایی خودمختار، دچار خطایی راهبردی شده‌اند؛ گویی که آن، دولتی در داخل دولتی دیگر با بهانه‌‌هایی مختلف است که مهم‌ترین آن دروغِ مبارزه با داعش است.

 

 تمامی دولت‌های آمریکا با عراق به‌مانند یک مستعمره و نه دولت مستقل رفتار می‌کردند و حمله دولت «بوش پسر» در سال 2003 به عراق و اشغال این کشور و سرقت کردن ثروت‌های آن به‌منظور تحقق این هدف، یعنی پاره‌پاره کردن کشور و تضعیف آن و نیز از بین بردن نقش آن به‌عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای انجام شد که چنین گام‌هایی در راستای توصیه «برنارد لوییس» اندیشمند صهیونیستی برداشته می‌شود.

 

 آمریکایی‌ها با تحریک صهیونیسم جهانی، عراقی قوی، باثبات و خالی از فساد و مفسدان را نمی‌خواهند بلکه عراقی حقیر، گرسنه و فاسد و فاقد هویت ملی یکپارچه می‌خواهند و آنها تمام تلاش‌شان را برای رسیدن به این اهداف به‌کار خواهند گرفت.

 

 درست همان‌طور که آمریکا عراقی‌ها، اعراب و تمامی جهانیان را با دروغ سلاح کشتار جمعی فریب دادند در حال تکرار همان سناریو هستند و این‌بار مترسکِ ایرانی را به‌کار می‌گیرد تا بستر نفوذ صهیونیسم را نه‌فقط در عراق بلکه در سرتاسر منطقه فراهم کند.

 

 زمانی که مقام‌های آمریکایی به حاکمیت عراق احترام بگزارند و به سفرهای مخفیانه‌شان به پایگاه‌های‌شان (در عراق) با خنجر زدن به پشت دولت بغداد و بدون اطلاع آن، پایان دهند می‌توانیم بگوییم که عراق صاحب دولت، نخبه سیاسی، رئیس‌جمهور و پارلمان است.

 دولت و احزابی که چنین توهین‌های آمریکایی را تحمل می‌کنند شایسته برخورداری از حمایت یا حتی احترام نیز نیستند.
 




مطالب مرتبط

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

انتخابات زود هنگام 2021 عراق در تاریخ 10 اکتبر برگزار شد و تقریبا همان شب نیز برخی خبرها درخصوص نتایج اولیه به گوش رسید که برای مثال در وهله اول حاکی از از دست دادن تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان برای فتح و نیز حفظ کرسی هایی برای مقتدی صدر و نتایج قابل توجهی برای حزب امتداد ...

|

 ائتلاف سائرون

 ائتلاف سائرون

در نظام‌های انتخاباتی در همه جای دنیا مرسوم است که احزاب و جریانات در آستانه‌ی انتخابات با هم تفاهم کرده و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند. این رسم در عراق نیز حاکم است و هر 4 سال و در جریان انتخابات، ائتلاف‌های جدیدی تشکیل می‌شوند.

|

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق کارشناسان بر این باورند، حدود 90% درآمد خارجی کشور عراق برپایه نفت میباشد. عدم توسعه در زمینه های دیگر منجر به تمرکز ...

|

نظرات کاربران