در حال بارگذاری ...


 با افزایش فشار های اقتصادی بر ایران، عراقی ها هر سه ماه یکبار باید ملتمس و منتظر تمدید اجازه آمریکا برای واردات گاز از ایران و فعال نگه داشتن نیروگاه های تولید برق خود باشند. این در حالیست که مردم عراق از کمبود برق مخصوصا در فصل گرم تابستان رنج می برند و همین مقدار موجود نیز دستخوش تغییراتی است. 

 با درک این شرایط پیچیده، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق از برنامه های کشورش برای توسعه و پیشرفته کردن بخش تولید گاز پرده برداشت و به شهروندان عراقی وعده تابستانی بهتر از سالهای گذشته را می داد. 

 اندازه گیری ها نشان از وجود ذخایر گازی به حجم ۳۷۰۰ ملیارد متر مکعب در عراق دارد که مرتبه یازدهم را در بین کشورهای دارای گاز طبیعی داراست، هر چند به علت عدم سرمایه گذاری و توسعه مناسب در دهه های گذشته، مقادیری در حدود ۱۹ ملیون متر مکعب گاز به صورت روزانه می سوزد و هفتاد درصد از گاز عراق نیز به همراه نفت استخراج می شود. 

عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت می گوید : وزارت نفت موفق به استخراج ۶۰ درصد از گاز همراه نفت شده و برنامه های دیگری نیز در میدان های نفتی باقی مانده در حال اجراست تا نقشه استخراج گاز در عراق تکمیل شود. انتظار داریم که در سال ۲۰۲۲ به سوختن و هدررفت گاز پایان دهیم و به بیشترین حد تولید گاز دست یابیم. 

 

 وزارت نفت عراق در حال مذاکره برای سرمایه گذاری در میادین نفت میسان و برخی میادین بصره است که موجب تولید مقدار زیادی گاز خواهد شد. سال گذشته نیز با همکاری شرکت های متخصص بین المللی، گاز میادین نفتی ذیقار و ناصریه مورد بهره برداری قرار گرفته است. در این بین شرکت گاز بصره نیز در همکاری با شرکت شل انگلیس و میتسوپیشی ژاپن، ۵۶ ملیون متر مکعب گاز را از چهار میدان نفتی در بصره برداشت می کند که بخشی از نیاز محلی را برطرف می سازد. در نتیجه اگر عراق به تسلط کافی بر منابع گازی خود دست یابد از ۲۸ ملیون مترمکعب واردات روزانه گاز و ۱۲۰۰ مگاوات واردات برق از ایران بی نیاز خواهد شد و نیروگاه های تولید برق منصوریه ، صدر و سمایه گاز مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد. 

 عراق همچنین به دنبال بهره برداری کامل از میادین گازی مستقل است. در این بین میدان گازی عکاز که بزرگترین میدان گازی آزاد عراق به شمار می رود توسط شرکت کره ای گوگاز در دست بهره برداری بود که پس از حمله تروریست ها فعالیت آن متوقف شد و اکنون که ماهها از آزادسازی آن گذشته، مسئولین عراقی در حال مذاکره با شرکت مذکور به جهت بازگشت به فعالیت های خود هستند. فعالسازی این میدان به ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در استان الانبار نیز کمک می کند. میدان گازی منصوریه نیز توسط شرکت نفت وسط و شرکت های بین  المللی دیگر در حال تولید گاز می باشد.

 

 مازن الاشیقر کارشناس حوزه نفت  می گوید : «عراق ذخایر عظیم گازی را خصوصا در منطقه غرب خود داراست اما به یک تا دوسال برای استخراج آن نیاز دارد و چه بسا پس از آن رقیب ایران و قطر در صادرات آن به شمار رود. شرکت هایی نیز طرحهای شش ماهه انتقال گاز به نیروگاه های تولید برق را به دولت ارائه داده اند هرچند هنوز توافقنامه قطعی امضا نشده است. اما عراق در نهایت ناچار است که در زمینه تولید برق از نیروگاه های گازی روی پای خود بایستد و تمام کشورهای همسایه عراق نیز بر گازهای استخراجی همراه نفت تکیه کرده اند».

 در این بین وزارت برق نیز تاکید کرد که در ماه های گذشته، از شرکت های بین المللی فعال در زمینه انرژی خورشیدی دعوت به عمل آورده و امیدوار است که طی دو سال آینده ۱۰۰۰ مگاوات برق را در دوازده استان از طریق انرژی خورشیدی حاصل آورد. 

 

 با این شرایط باید درک کرد، کشوری با منابع نفتی و گازی همچون عراق و نیاز شدید به انرژی برق و با شرایط اقتصاد باز خود، خواه ناخواه به سمت خودکفایی و تولید مایحتاج گاز و برق خود پیش خواهد رفت. در این راه هر کشوری که در عراق سرمایه گذاری کند و به تولید گاز و برق آن بیفزاید با استقبال مواجه خواهد شد. 

 

 جمهوری اسلامی نیز به جای حفظ راه های صادراتی خود، می تواند از گزینه سرمایه گذاری و ساخت نیروگاه های تولید برق گازی، آبی و خورشیدی در عراق استفاده کند. برای نمونه شورای شهر ترکمان طوزخورماتو در دیدار با هیاتی ایرانی، از تمایل شدید خود و مردم شهر برای ایجاد هر نوع نیروگاه تولید برق خبر دادند و حتی تامین زمین برای این نیروگاه را تضمین نمودند. دیگر شهرهای عراق نیز به چنین سرمایه گذاری هایی نیاز دارند و شرکت های ایرانی فعال در زمینه تولید برق می توانند این فرصت طلایی را مغتنم شمرده یا آن  را به دست رقبای خارجی خود بسپارند.
#عکاز #الانبار #گوگاز #کره #انرژی_خورشیدی
 




مطالب مرتبط

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

انتخابات زود هنگام 2021 عراق در تاریخ 10 اکتبر برگزار شد و تقریبا همان شب نیز برخی خبرها درخصوص نتایج اولیه به گوش رسید که برای مثال در وهله اول حاکی از از دست دادن تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان برای فتح و نیز حفظ کرسی هایی برای مقتدی صدر و نتایج قابل توجهی برای حزب امتداد ...

|

 ائتلاف سائرون

 ائتلاف سائرون

در نظام‌های انتخاباتی در همه جای دنیا مرسوم است که احزاب و جریانات در آستانه‌ی انتخابات با هم تفاهم کرده و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند. این رسم در عراق نیز حاکم است و هر 4 سال و در جریان انتخابات، ائتلاف‌های جدیدی تشکیل می‌شوند.

|

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق کارشناسان بر این باورند، حدود 90% درآمد خارجی کشور عراق برپایه نفت میباشد. عدم توسعه در زمینه های دیگر منجر به تمرکز ...

|

نظرات کاربران