در حال بارگذاری ...

بسم الله الرحمن الرحیم

 

معرفی موسسه فرهنگی اجتماعی سلمان

 

مقدمه:

« ما انقلاب­مان را به جهان صادر می ­کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ "لا اله الا الله" و "محمد رسول الله" بر تمام جهان طنین نیفکنده مبارزه هست و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.»

امام خمینی (رحمه الله علیه)  1358/1/22

« هدف نهایی را باید امت واحده ­ی اسلامی و تشکیل تمدن اسلامی جدید بر پایه ­ی دین و عقلانیت و علم و اخلاق قرار داد.»

امام خامنه­ ای (مد ظله العالی)

« امروز برادران عراقی ما به شدت به اتحادی احتیاج دارند که ناشی از درک این حقیقت باشد که دشمن می ­خواهد واقعیت مردم در مقابل اشغالگر را به مردم در مقابل مردم در عراق تبدیل کند. در کل منطقه هم همین‌طور است. این سیاست قدیمی اختلافات مذهبی و فرقه‌ای، امروز زنده شده است ... اختلاف‌ افکنی بین شیعه و سنّی، به هر نحوی که بتوانند. همه باید متوجه باشند.

در عراق، شیعه و سنّی قرن ­ها کنار هم زندگی کرده‌اند. چقدر فامیل ­های شیعه و سنی با هم خویشاوند و قوم و خویشند. در طول این چند قرن گذشته، هیچ وقت اختلافی به این شکل مطرح نبوده است. زمان عثمانی­ ها دولت و حکومت به شیعه زور می ­گفتند و اذیت می ­کردند، و زمان صدام و زمان­ های دیگر هم کم و بیش همین‌طور بود؛ اما مردمِ شیعه و سنّی با هم کاری نداشتند. امروز می­ خواهند مردم را به جان هم بیندازند.»

امام خامنه­ ای (مد ظله العالی) 1385/7/21

 

هدف نهایی:

تشکیل امت واحده اسلامی و به تبع آن تمدن اسلامی جدید مقدماتی دارد که یکی از آن­ها تعایش، هم­زیستی و هم­دلی بین مسلمین است. افزایش ارتباطات میان ­فرهنگی جوامع می ­تواند تبعات فکری - اجتماعی - فرهنگی مناسبی را در راستای ایجاد تمدن اسلامی جدید برای ما به ارمغان آورد.

هم­چنین ایجاد زمینه ­ی رفت و آمد در سطح نخبگان و انجام برنامه ­های مشترک فرهنگی – اجتماعی بین موسسات و نهادهای مردمی کشورهای اسلامی، اقدامی موثر بوده و ما را در نیل به این دو مهم یاری می­ نماید. چراکه یکی از عرصه‌های مهم پیش روی انقلاب، فضای بین المللی و منطقه‌ای بوده است. از این گذشته حرکت انقلاب، در ادامه حرکت انبیاء و دارای پیامی جهانی است. از سوی دیگر، انقلاب اسلامی، ماهیتی مردم نهاد داشته و دارد و این،  نیاز وجود موسسات مردمی در این عرصه را تبیین می ­کند.

سابقه تاریخی انقلاب اسلامی ایران نیز نشان داده است که عمده ­ی کشور‌ها و مناطقی که در حال حاضر شاهد حضور تفکرات انقلاب اسلامی است، حاصل فعالیت گروه‌‌ها و افراد غیر دولتی و غیر رسمی است که در دور‌ه­ای بدون کوچک­ ترین حمایت دولتی در راستای گسترش اهداف ‌جهانی انقلاب اسلامی ایران تلاش کرد‌ه­ اند.

علاوه بر موارد مذکور، محدودیت دولت‌ها و دولت ­مردان به خاطر مصالح و مسائل متعددی که در سطح کلان کشور و بین­ الملل با آن در ارتباط اند باعث می‌شود که امکان حضور فعال و نه منفعل در برخی عرصه‌‌ها از ایشان سلب شود. این در حالی است که بسیاری از فعالیت­‌های آرمان­ خوا‌هانه، بدون آن­که بخواهند هزینه ­ای را بر دوش دولت‌ها ایجاد کنند توسط تشکل‌های غیردولتی قابل انجام اند. از این ها گذشته این تشکل­ ها می ­توانند در جهت تقویت امنیت ملی و گسترش عمق استراتژیک محور مقاومت در سراسر جهان نقش آفرینی نموده و در میان صفوف دشمنان انقلاب، خلل ایجاد نمایند.

با توجه به این امور، موسسه فرهنگی اجتماعی سلمان با هدف تقویت و توانمندسازی نیروهای جوان و مستعد کشور عراق با همکاری موسسات مردمی موجود در این کشور در جهت صدور انقلاب اسلامی و نیل به تمدن اسلامی جدید شکل گرفت.

اما چرا عراق؟

کشور عراق از نظر ژئوپولوتیک از مهم­ترین کشورهای منطقه و حتی جهان به حساب می ­آید. ذخایر عظیم نفت و گاز، قرار گرفتن در جنوب غرب آسیا و شاه­راه اتصالی غرب به شرق و هم­چنین اتفاقات و حساسیت­ هایی که در آخرالزمان برای این منطقه تعریف شده، این اهمیت را تقویت می ­کند.

از طرفی این کشور، مهم­ترین و استراتژی­ ترین همسایه ایران به شمار می ­آید. همسایه ­ای که نه فقط از منظر سیاسی و اقتصادی که از منظر قرار گرفتن در محور مقاومت دارای اهمیتی بسزاست. دوستی و محبت دیرینه­ ی مردمان این دو کشور را نیز می­ توان دلیلی دیگر بر قرابت و نزدیکی این دو کشور به هم ذکر کرد.

با این همه، چنبره ­ی سی و پنج ساله ­ی حزب بعث و پس از آن، اشغال این کشور توسط آمریکای جنایت­کار و حضور نظامی او در این کشور، باعث پیدایش مشکلات عدیده و بعضاً جبران ناپذیری شده که فقط ذکر عنوان آن، ساعت ­ها زمان نیاز دارد. جبران این جنایات و پر کردن خلاءهای ایجاد شده، نیاز به حضور جوانانی آگاه، بصیر، انقلابی و جهادگر دارد تا با برنامه ­ای دقیق به آبادانی کشور خود بپردازند. کاری که از این همسایه­ ی دیرینه و این دوست قدیمی بر می­ آید نیز، همکاری با این جوانان و انتقال تجربیات خود به ایشان است. کاری که موسسه سلمان سعی در انجام آن دارد.




مطالب مرتبط

ارتباط با ما

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان حافظ، خیابان رشت، کوچه اول، پلاک 67 قم، ...

|

نظرات کاربران