در حال بارگذاری ...

عادل عبدالمهدی در زمان تصدی نخست وزیری نشان داد که بدون توجه به فشارهای آمریکا به دنبال پیشرفت عراق است. قرارداد با چین، رد درخواست آمریکا برای مشارکت در تحریم ایران، افتتاح گذرگاه استراتژیک القائم_بوکمال و... چنان آمریکا را به خشم آورد که او را مجبور به برنامه ریزی یک طرح چندمرحله ای برای بازگرداندن عراق به محور آمریکایی کرد.

 پلنA این طرح، کودتای نظامی علیه عبدالمهدی به رهبری یک افسر بلندپایه عراقی و دارای سوابق مبارزاتی با داعش بود. سرلشکر عبدالوهاب ساعدی جانشین سابق فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق همان فردی بود که برای این مرحله انتخاب شده بود اما با اطلاعاتی که سردار شهید قاسم سلیمانی در اختیار عادل عبدالمهدی در مورد تحرکات مشکوک عبدالوهاب ساعدی در راستای کودتا قرار داد، سرلشکر ساعدی عزل و در حصر خانگی قرار گرفت.

 شکست کودتا آن هم در ابتدای کار، خشم آمریکا را برانگیخت و موجب شد که پلنB که طرح تظاهرات برای سرنگونی حکومت و روی کارآمدن گزینه آمریکایی بود، کلید زده شود.
 
 پس از گذشت چندماه از تظاهرات و استعفای عبدالمهدی، رئیس جمهور عراق که بنابه گفته قیس الخزعلی رهبر گروه عصائب اهل الحق، ارتباط مستحکمی با CIA دارد، عدنان الزرفی را مکلف به تشکیل حکومت کرد.

این اقدام برهم صالح که نقض آشکار قانون اساسی عراق بود مورد اعتراض بسیاری از احزاب و شخصیت های عراقی قرار گرفت و با توجه به مخالفت های گسترده با حضور عدنان الزرفی در منصب نخست وزیری و رنگ باختن تظاهرات مردمی در عراق بنظر میرسد که پلنB نیز شکست خورده است.

 

 البته با توجه به تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه خصوصا مانور اخیر ارتش آمریکا در پایگاه الحمراء امارات، احتمال دارد که این کشور مجددا به دنبال کودتا در عراق باشد.

 آمریکا در مدت اخیر مذاکرات خود را با گروه های مقاومت برای خروج خود آغاز کرده و به آنها اعلام کرده که میخواهد از عراق خارج شود اما باید امنیت سربازانش حفظ شود و بنظر می رسد در روزها و هفته های آینده، خروج یا تمرکز نیروهای آمریکایی در پایگاه های عراق را شاهد خواهیم بود که احتمالا در راستای کودتای قریب الوقوع با همکاری اسرائیل، امارات و برخی نیروهای عراقی باشد.
 




مطالب مرتبط

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

انتخابات زود هنگام 2021 عراق در تاریخ 10 اکتبر برگزار شد و تقریبا همان شب نیز برخی خبرها درخصوص نتایج اولیه به گوش رسید که برای مثال در وهله اول حاکی از از دست دادن تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان برای فتح و نیز حفظ کرسی هایی برای مقتدی صدر و نتایج قابل توجهی برای حزب امتداد ...

|

 ائتلاف سائرون

 ائتلاف سائرون

در نظام‌های انتخاباتی در همه جای دنیا مرسوم است که احزاب و جریانات در آستانه‌ی انتخابات با هم تفاهم کرده و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند. این رسم در عراق نیز حاکم است و هر 4 سال و در جریان انتخابات، ائتلاف‌های جدیدی تشکیل می‌شوند.

|

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق کارشناسان بر این باورند، حدود 90% درآمد خارجی کشور عراق برپایه نفت میباشد. عدم توسعه در زمینه های دیگر منجر به تمرکز ...

|

نظرات کاربران