در حال بارگذاری ...

حسن دانایی فر سفیر پیشین  ایران در عراق  درباره خروج نیروهای امریکایی در عراق گفت: صحبت در مجلس عراق قطع ارتباط با آمریکا نیست و گفته شده است که نیروهای نظامی آمریکا باید از عراق خارج شوند و تقاضا برای این است که نیروهای متجاوز آمریکایی از عراق باید خارج شوند. اما در عالم مسائل فرهنگی آمریکا کشوری است که در دنیا حضور دارد و از نظر فرهنگی و سایر موضوعات کسی نمی تواند بگوید آمریکا از جایی خارج می شود ولی می تواند تضعیف شود ولی خارج نخواهد شد.

 

* با توجه به حضور همه جانبه آمریکا در عراق آیا امکان خروج این کشور از عراق ممکن است یا خیر؟

قطعا آمریکا یکبار از عراق اخراج شده است و اینکه این مجددا تکرار شود از نظر عملی و حقوقی و اجرایی کاملا ممکن است.

* آیا این خروج جنبه ای نظامی خواهد داشت و یا کماکان از نظر فرهنگی و سیاسی آثار حضور خود را در عراق به جا می گذارد؟

طبیعتا صحبت در مجلس عراق قطع ارتباط با آمریکا نیست و گفته شده است که نیروهای نظامی آمریکا باید از عراق خارج شوند و تقاضا برای این است که نیروهای متجاوز آمریکایی از عراق باید خارج شوند. اما در عالم مسائل فرهنگی آمریکا کشوری است که در دنیا حضور دارد و از نظر فرهنگی و سایر موضوعات کسی نمی تواند بگوید آمریکا از جایی خارج می شود ولی می تواند تضعیف شود ولی خارج نخواهد شد.

* برای خروج آمریکا از عراق چه روندی طی خواهد شد و این موضوع چقدر زمانبر خواهد بود؟

مجلس عراق تصمیم خود را گرفته است و این موضوعی مربوط به عراق و عراقی ها است و من با شناختی که از عراق و عراقی ها دارم اطمینان دارم آنها آمریکا را از عراق اخراج خواهند کرد همانطور که یکبار دیگر نیز آنها را اخراج کرده بودند.

* با توجه به شبهاتی که در خصوص بحث خروج آمریکا از عراق مطرح است جوانان عراقی تصمیم به اخراج آمریکایی ها از کشورشان را قطعی کرده اند؟

بله و این موضوعی است که به زمان نیاز دارد. تصمیم پارلمان عراق واکنش ها و حمایت مردم را به دنبال داشت و تظاهراتی که مردم عراق سه هفته پیش در روز جمعه انجام دادند به نوبه خود راهپیمایی منحصر به فرد و بی نظیری بود و رفراندومی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق بود. چنین تمرکزی به جز در ایام اربعین معمولا در حوادث سیاسی و اجتماعی عراق اتفاق نمی افتد. این رفراندومی بزرگ بود که مردم مصوبه پارلمان را تایید کردند.

* مهمترین دلیلی که برخی از گروههای داخل عراق از خروج آمریکا ممانعت می کنند چیست؟

هر گروهی تقاضایی دارد ولی این خواسته امروز در عراق به کانون مطالبات مردمی تبدیل شده است. این موضوع در بین کل عراقی ها موافقین زیادی دارد و در میان همین کل شاید برخی خروج آمریکا از عراق را در این برهه زمانی مصلحت ندانند و فکر کنند عراق هنوز برای اینکه سر پای خود بایستد آمادگی ندارد. در مقابل آنهایی که اکثریت هستند و بر خروج آمریکا از عراق اصرار دارند ابراز می کنند که مردم و جوانان عراق خود می توانند امنیت را در این کشور برقرار کنند و ضرورتی ندارد یک خارجی که سیادت و حاکمیت ملی ما را نقض می کند بایستد و هر اقدامی خواست انجام بدهد. آنها حضور آمریکایی ها را عملی غیر امنیتی می دانند و عقیده دارند خودشان قادر به برقرار کردن امنیت در عراق هستند.

* آیا عراق ظرفیت تشکیل دولت و رسیدن به آرامش را بدون حضور نیروهای خارجی دارد یا خیر؟

من اعتقاد دارم، عراق می تواند چون این کشور ظرفیت های زیادی دارد و این را در مبارزه با داعش نشان داد. آنچه داعش را زمین گیر کرد هواپیماهای آمریکایی نبود بلکه جان فشانی ها و جانبازی های جوانان غیور عراق بود که به استناد فتوای تاریخی مرجعیت در کنار ارتش و نیروهای پلیس توانستند داعش را زمین گیر کنند. آمریکایی ها در چند ماه اول حضور داعش کمترین عملیات هوایی را بر علیه داعش داشت و حتی عراقی ها مجبور شدند خود با هواپیماهای قدیمی خود عملیات هوایی را انجام بدهند لذا آمریکایی ها این توانایی را دارند که کارهای خود را انجام بدهند.

* پارلمان خروج امریکا را تصویب کرد آیا خروج آمریکایی ها به راحتی و بدون مانع خواهد بود؟

کسانی که این طرح را تصویب کردند یقینا این موضوعات را نیز حل و فصل می کنند. بخصوص شیعیان با اجماع تمام رای بر خروج داده اند و قطعا به دنبال ساز و کار آن خواهند رفت . این بحث داخلی آنهاست و ما نمی توانیم در مورد کارهای دیگران صحبت کنیم. آمریکا در مبارزه با داعش نیز نشان دادند که نقش اصلی بر عهده چه کسی بود و عراقی ها و دوستان واقعی عراق بودند که توانستند داعش را زمین گیر کنند و مناطق را از آنها پس بگیرند.

* تناقضی وجود دارد. پارلمان خروج نیروهای خارجی از عراق را تصویب می کند و مردم در خیابانها اعلام می کنند که خواستار خروج نیروهای خارجی از عراق هستند و برهم صالح با ترامپ دیدار می کند این تناقض را چطور ارزیابی می کنید؟

در عالم دیپلماسی این مسائل طبیعی است. این سوال از منظر فضای داخلی ایران وارد است اما وقتی که در فضای داخل عراق و دیپلماسی عام باشید امکان دارد توجیهی داشته باشد. ممکن است در این دیدار انتقاداتی داشته باشد و این رفتار در دیپلماسی قابل قبول است. رییس جمهور نمی تواند خلاف عرف مردم رفتار کند. او یقینا متوجه این موضوعات است. او نمی تواند خلاف مسیر مجلس حرکت کند.

*بنظر شما امکان دارد امریکا مجدد وارد خاک بغداد شود؟

آینده پژوهی چیز خوبی است. ولی در حال حاضر مجلس عراق و مردم عراق خواستار خروج آمریکایی ها از کشور هستند. البته آمریکا نیز شیطنت هایی دارد و مدام در حال تهدید است و از بازگشت داعش بعد از خروج خود حرف می زند. سوال ما نیز این است که داعش را می آورید یا داعش می آید؟! این محل مناقشه است. همچنین از تحریم حرف می زنند که این به معنای زورگویی مضاعف است. این قلدری است و من عقیده دارم مردم و جوانان عراق خود متوجه این موضوعات هستند. فعلا آینده پژوهی حداقل در سطح افکار عمومی ضرورتی ندارد و باید صبر کرد و دید چه اتفاقی می افتد.

*نقش مقتدی صدر و مرجعیت عراق در موضوع اخراج آمریکایی ها چیست؟

مقتدی صدر اعلامیه داد و مشارکت جدی طرفداران او در راهپیمایی مشخص بود. ولی نمی توانم از طرف مرجعیت صحبت کنم.




مطالب مرتبط

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

انتخابات زود هنگام 2021 عراق در تاریخ 10 اکتبر برگزار شد و تقریبا همان شب نیز برخی خبرها درخصوص نتایج اولیه به گوش رسید که برای مثال در وهله اول حاکی از از دست دادن تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان برای فتح و نیز حفظ کرسی هایی برای مقتدی صدر و نتایج قابل توجهی برای حزب امتداد ...

|

 ائتلاف سائرون

 ائتلاف سائرون

در نظام‌های انتخاباتی در همه جای دنیا مرسوم است که احزاب و جریانات در آستانه‌ی انتخابات با هم تفاهم کرده و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند. این رسم در عراق نیز حاکم است و هر 4 سال و در جریان انتخابات، ائتلاف‌های جدیدی تشکیل می‌شوند.

|

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق کارشناسان بر این باورند، حدود 90% درآمد خارجی کشور عراق برپایه نفت میباشد. عدم توسعه در زمینه های دیگر منجر به تمرکز ...

|

نظرات کاربران