در حال بارگذاری ...

 

سیاهه ای بر اتفاقات شب گذشته (حمله به مقر حشدالشعبی توسط مکافحه الارهاب)


به نظر می رسد در حالی که جریان مقاومت از نتیجه اقدامات شب گذشته که به فشار برای آزادی نیروهای کتائب و عذرخواهی الکاظمی منجر شد خوشحال است و پیروزی خویش را تا ساعاتی از صبح در خیابانهای بغداد جشن گرفت اما در پشت پرده ماجرا می توان برنامه ای بلند مدت را دید که از بیانیه الکاظمی قبل از تصدی نخست وزیری آغاز گردیده است و این حملات را باید در آن راستا دنبال نمود.

الکاظمی در بیانیه خویش بیان کرده بود که باید "حصر سلاح در دست دولت" باشد و هرگونه اقدامی بدون هماهنگی با دولت عراق را محکوم و برخورد خواهد نمود.

نکته ای که اینجا وجود دارد این است که سازمان حشدالشعبی در ذیل ساختار دولت قرار دارد و طبعا نباید خطاب الکاظمی به کلیت حشدالشعبی باشد. پس مشکل کجاست؟
 
مسأله این است که جریانات ذیل حشد بخصوص جریانات موسوم به فصائل مقاومت که از گذشته تا به حال با حضور نظامی امریکا در عراق مشکل داشته اند هیچ زمان از دولت برای عملیات های خویش اجازه نمی گرفته اند و فرماندهی مستقل داشته اند. 

و به این بیان الکاظمی با ایجاد دوگانه ای (سکوت و ماندن در حشدالشعبی ذیل فرماندهی دولتی و یا اعلام استقلال از تصمیمات دولت و مبارزه با امریکا) این جریانات را به چالش کشیده است. که هر دو طرف ماجرا خسارت های زیادی برای این جریانات دارد.

از طرفی در مقابل تجاوز امریکایی نمیتوان سکوت کرد و از طرفی اعلام موضع ضد امریکایی و مبارزه هزینه مضاعفی بر این جریانات تحمیل خواهد نمود که با کمک جنگ رسانه ای که الکاظمی و جریانات امریکایی بخوبی مرد این میدان در عراق هستند و با فشار افکار عمومی، به دنبال خلع سلاح این جریانات به اسم حصر سلاح در دست دولت پیش خواهند رفت.

در همین راستا در گام دوم در یک بازی دوسر برد ،  سازماندهی تظاهرات برای تعرض به دفاتر الحشدالشعبی در استانهای مختلف  شروع میشود که سربازان مقاومت یا باید بنشینند و بسوزند و یا از خود دفاع کنند که در این صورت هم توسط دولت الکاظمی به اسم حمله به تظاهرات کنندگان به دادگاه کشیده بشوند. و البته این نقشه با تغییر میدان بازی توسط فرماندهان مقاومت برای تعطیلی دفاترشان در استانهای جنوبی و مرکزی بخوبی خنثی می گردد.

لذا حملات گذشته را باید دنباله این سناریو دانست. 

همانطور که در بیانیه ستاد عملیات مشترک دیده می شود بهانه دستگیری های دیشب را "رصد تحرکاتی برای حمله به منطقه الخضراء و مراکز دولتی" عنوان کرده است تا خوراک رسانه ای برای حمله به جریانات مقاومت را ایجاد نماید و از طرفی در ادامه این بیانیه به فشار جریانات مسلح و مانور با خودروهای مسلح در مرکز شهر برای آزادی زندانیان اشاره و بر لزوم ورود دستگاه های دولتی و قضایی برای تامین امنیت!! تاکید می کند.

قطعا آزادی دستگیرشدگان و سرعت عمل جریان مقاومت در شب گذشته باعث خوشحالی ماست ولی نمی توان از نقشه پیچیده و چندبعدی جریان مقابل برای همراه سازی افکار عمومی و ایجاد فشار روزافزون برای تحقق دوگانه ذکر شده بی تفاوت ماند.

به نظر می رسد برخی اظهار نظرات و مواضع،  بجای کمک به حل مسأله، حرکت در پازل بازی دشمن خواهد بود.

امروز مواضعی که در راستای شکاف بیشتر بین نیروهای مسلح عراق باشد، یا به مخاطب عام عراقی القای "قدرت در تصرف شهر بغداد!!" و یا "حاکمان اصلی عراق!!" می نماید، از یک سو  میدان را برای تحمیل ناکارآمدی های دولتی و احزاب سیاسی و فرار از مسئولیت فسادشان در رسانه ها باز خواهد کرد و از سوی دیگر به فاصله بیشتر افکار عمومی از جریان مقاومت در آینده نزدیک، می انجامد.

از این موارد می توان به زیر پا گذاشتن عکس الکاظمی توسط سربازان آزاد شده نام برد که حرکتی غیرعقلانی برای افزایش تنش میان کاظمی و فصائل خواهد بود . البته حرکتهای خوبی برای بیان اتحاد بین مکافحه و حشد هم در فضای مجازی شکل گرفت که رویکرد خوبی است. و باید بیشتر ضریب می گرفت.

 

 

سیدمحمد سرکشیکیان




مطالب مرتبط

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

انتخابات زود هنگام 2021 عراق در تاریخ 10 اکتبر برگزار شد و تقریبا همان شب نیز برخی خبرها درخصوص نتایج اولیه به گوش رسید که برای مثال در وهله اول حاکی از از دست دادن تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان برای فتح و نیز حفظ کرسی هایی برای مقتدی صدر و نتایج قابل توجهی برای حزب امتداد ...

|

فالح الفیاض

فالح الفیاض

فالح فیصل الفهد الفیاض سال ۱۹۵۶م در یک خانواده ثروتمند از عشیره ابوعامر در شمال شرقی عراق متولد شد. او لیسانس برق خود را  از دانشگاه موصل در سال ۱۹۷۷ دریافت نمود.  الفیاض در زمان رژیم بعثی، با عضویت در حزب الدعوه علیه صدام فعالیت می‌کرد که در آن دوران از طرف حکومت صدام به ...

|

شهید احمد مهنا

شهید احمد مهنا

شهید احمد مُهنّا در سال 1995 متولد شد و در منطقه ابوغریب در غرب بغداد زندگی می‌کرد. در سال 2005 به دلیل ناامنی منطقه ابوغریب و حضور عناصر بعث، محل زندگی‌اش را تغییر داد و به همراه خانواده به محله شعله در بغداد آمده و در کانکس زندگی می‌کرد، او به عکاسی و ورزش بسیار علاقه‌مند بود.

|

 ائتلاف سائرون

 ائتلاف سائرون

در نظام‌های انتخاباتی در همه جای دنیا مرسوم است که احزاب و جریانات در آستانه‌ی انتخابات با هم تفاهم کرده و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند. این رسم در عراق نیز حاکم است و هر 4 سال و در جریان انتخابات، ائتلاف‌های جدیدی تشکیل می‌شوند.

|

نظرات کاربران