در حال بارگذاری ...

اتحادیه میهنی کردستان که به کردی یکیتی گفته می‌شود، در سال ۱۹۷۵م به عنوان یک گروه کردی در مقابل حزب دموکرات کردستان تاسیس شد و چند گروه و حزب چپ گرا از جمله حزب زحمتکشان کردستان و جنبش سوسیالیستی کردستان، به اتحادیه میهنی پیوستند...

✔️ اتحادیه میهنی کردستان

♦️اتحادیه میهنی کردستان که به کردی یکیتی گفته می‌شود، در سال ۱۹۷۵م به عنوان یک گروه کردی در مقابل حزب دموکرات کردستان تاسیس شد و چند گروه و حزب چپ گرا از جمله حزب زحمتکشان کردستان و جنبش سوسیالیستی کردستان، به اتحادیه میهنی پیوستند.

♦️مؤسسین این حزب، جلال طالبانی(که قبل از آن مسئول شاخه سلیمانیه حزب دموکرات بود)، فؤاد معصوم(که در آن تاریخ نماینده ملامصطفی بارزانی در قاهره بود)، عادل مراد(رئیس اتحادیه دانشجویان کردستان) و عبدالرزاق میرزا عزیز(عضو دبیرخانه اتحادیه جوانان) بودند.

♦️اتحادیه میهنی در مرامنامه‌شان خود را سازمانی سیاسی، سوسیالیستی و دموکراتیک معرفی کرده‌اند.

♦️اتحادیه میهنی کردستان در سازوکارهای به وجود آمده پس از اشغال عراق توسط امریکا در سال ۲۰۰۳م شرکت داشته و هم‌چنین در شورای حکومت انتقالی مشارکت داشته است. این حزب در انتخابات ژانویه ۲۰۰۵ با احزاب کردی ائتلاف کرد و فهرست ائتلافی کردستانی از آن درآمد. و هم‌اکنون بخشی از مقامات عراق و هم‌چنین نمایندگان پارلمان عراق از این حزب می‌باشند.

♦️شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان بعد از فوت جلال طالبانی در ۲۰۱۷م،  اقدام به حذف جایگاه دبیرکلی حزب و بعد از آن سیستم ریاست مشترک را جایگزین نمود که در تاریخ فوریه ۲۰۲۰، لاهور شیخ جنگی و بافل طالبانی(پسر جلال طالبانی) به عنوان رؤسای مشترک این حزب انتخاب شدند. به این ترتیب در  این حزب قدرت در دست شخص خاصی نیست.

♦️لاهور شیخ جنگی قبلا به عنوان مسؤول سازمان ضدترور فعالیت می‌نمود و بعد از آن مسؤول سازمان امنیت و اطلاعات اتحادیه میهنی بود. وی در چهارمین کنگره این حزب به عضویت شورای مرکزی حزب درآمد.
و بافل طالبانی فرزند ارشد جلال طالبانی از سال ۲۰۰۳م به عنوان یکی از فرماندهان نظامی و در بسیاری از حوزه‌های حزب فعالیت داشت. او هم در کنگره، منتخب عضویت در شورای مرکزی شد.

#معرفی_عراق
#احزاب_و_جریانات
#اتحادیه_میهنی_کردستان




مطالب مرتبط

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

نتایج انتخابات 2021 عراق، سناریوهای تشکیل دولت و
موضوع اعتراضات به نتایج و چالش های پیش روی آن

انتخابات زود هنگام 2021 عراق در تاریخ 10 اکتبر برگزار شد و تقریبا همان شب نیز برخی خبرها درخصوص نتایج اولیه به گوش رسید که برای مثال در وهله اول حاکی از از دست دادن تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان برای فتح و نیز حفظ کرسی هایی برای مقتدی صدر و نتایج قابل توجهی برای حزب امتداد ...

|

 ائتلاف سائرون

 ائتلاف سائرون

در نظام‌های انتخاباتی در همه جای دنیا مرسوم است که احزاب و جریانات در آستانه‌ی انتخابات با هم تفاهم کرده و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند. این رسم در عراق نیز حاکم است و هر 4 سال و در جریان انتخابات، ائتلاف‌های جدیدی تشکیل می‌شوند.

|

نظرات کاربران