در حال بارگذاری ...

 نیچروان بارزانی

 

نیچروان بارزانی متولد 1966م از عشیره بارزان یکی از مهم‌ترین عشیره‌های کرد واقع در شمال عراق میباشد. نیچروان نوه مصطفی بارزانی و داماد مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان است.

 

نیچروان بارزانی دارای تحصیلات دانشگاهی از دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی میباشد و به زبان فارسی مسلط است. ایشان دارای مدرک دکتری افتخاری از دانشگاه جفرسون امریکا میباشد. همچنین ملکه انگلیس، نشان شوالیه را به عنوان سیاست‌مدار شجاع جوان به وی اعطا نمود.

 

نیچروان در سال 1987م به عضویت دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان درآمد و از سال1990م با شرکت در منازعات سیاسی وارد صحنه سیاست شد و طی برپایی اقلیم در سال 1991 از فعالین ترین نیروهای مسعود بارزانی بود تا جایی که در هیئت مذاکره کننده کردستان عراق با دولت صدام برای احقاق حقوق کردها عضویت داشت.

 

او اولین مسؤولیت خود را در سال 1996 به عنوان معاون نخست وزیر دولت اربیل تجربه کرد.لازم به ذکر است در تاریخ فوق اقلیم کردستان به دو دولت در  اربیل و دیگری در  سلیمانیه تقسیم شده بود.

 

نیچروان از سال 1999 تا 2019 به طور متناوب سه دوره نخست وزیری اقلیم کردستان را تجربه نمود و سرانجام در ژوئن 2019  علی رغم مخالفت اتحادیه میهنی کردستان، به عنوان رئیس اقلیم کردستان انتخاب شد.

 

او حضور نیروهای امریکایی در عراق را امری ضروری جهت تامین امنیت عراق میداند.
 

وی طی بیانیه‌ای تاکید نمود، ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا نقش اصلی را در حمایت از شهروندان اقلیم کردستان و کمک به آنها از سال 1991 تا سرنگونی رژیم بعث و شکست اخیر تروریست‌های داعش داشته است.




نظرات کاربران