در حال بارگذاری ...

 پول عراق

 

واحد رسمی و رایج پول عراق، دینار و در قالب اسکناس می‌باشد. واژه دینار از دیناریوس که یکای پول امپراطوری روم بود اخذ شده. کد رسمی دینار عراق IQD است.

 

این دینار توسط شرکت انگلیسی دلا رو، چاپ میشود. دلا رو، بزرگترین شرکت چاپ اسکناس است که حدود 36 درصد پول جهان را چاپ می‌کند.

 

دینار عراقی بعد از سال 1931م واحد رسمی پول عراق شد که تا قبل از این به علت استعمار مناطق خاورمیانه توسط بریتانیا، روپیه هند در این کشور استفاده میشد.

 

دینار عراق در طول سالیانی انواع مختلفی داشت. در زمان حکومت صدام از دینارهایی برای مبادلات استفاده می‌کردند که عکس صدام در آن نقش داشت.

 

در پی جنگ خلیج فارس و همچنین تحریم‌های امریکا و کمیته بین‌الملل، علیه عراق، اواخر 1995م دینار عراقی با کاهش ارزشی جدی مواجه شد و همچنین حکومت صدام نتوانست اسکناس مورد نیازش را تامین کند تا اینکه اقدام به چاپ اسکناس با چاپگرهای غیراصولی نمود که نکات امنیتی ضد جعل در آن رعایت نمی‌شد. به این اسکناس‌ها  دینار طبع یا تزویر می‌گفتند. در همین زمان، کردستان عراق از دینار سوئیسی استفاده میکرد که ارزش و اعتبار بالاتری داشت البته صدام  تلاش هایی همچون جمع آوری دینارهای سوئیسی و اعمال محدودیت هایی داشت تا اعتبار پول کردستان را پایین بیاورد تا ضربه‌ای به آن‌ها زده‌باشد.

 

پس از سقوط رژیم صدام، دولت موقت عراق در اکتبر 2003 توسط شرکت دلا رو انگلیس، اقدام به صدور اسکناس‌های جدید نمود و مردم عراق ملتزم شدند تا ژانویه 2004 اسکناس‌های قدیمی را جایگزین کنند که این اسکناس‌ها در تمام عراق به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفت.




نظرات کاربران