در حال بارگذاری ...

وضعیت برق عراق

 

روشنایی شب‌های عراق تا حد زیادی وابسته به واردات برق و گاز از ایران است.
 

تقریبا حدود 40 درصد از تولید برق مصرفی مردم عراق از گازی تامین می‌شود که ایران به این کشور صادر می‌کند.
 

وابستگی عراق به برق و گاز ایران مهم‌ترین دلیلی است که مدت‌ها توانسته معاف از تحریم‌های امریکا علیه ایران شود و بتواند برق مورد نیازش را از ایران تامین کند.

 

کشور عراق از ایران گاز کافی برای سوخت لازم جهت تولید 2800 مگاوات برق در نیروگاه‌های عراق و همچنین حدود 1200 مگاوات برق به صورت مستقیم از ایران وارد این کشور می‌کند. بنابراین جمعا حدود 4000 مگاوات برق عراق از ایران تامین می‌شود.
 

این در حالی است که این کشور بازهم شاهد خاموشی‌های زیادی می‌شود. لذا مردم این کشور در کنار برق دولتی، از ژنراتورهای تولید برق خصوصی جهت رفع نیاز خود استفاده می‌کنند.

 

همچنین جنگ با داعش موجب نابودی 20 درصد از شبکه توزیع برق و 25 درصد از نیروگاه‌های برق و پالایشگاه‌های عراق شده که این مسئله باعث بیشتر شدن مشکلات عراق در این حوزه شده است.

 

البته عراق گزینه‌های دیگری برای تامین برق خود همچون کشورهای عربستان، کویت، اردن را دارد اما رقابت در قیمت‌ها و همچنین امکان تداوم عرضه باعث شده است که این کشور، برق مصرفی خود را از ایران تهیه نماید. 

 

با این حال امریکا بارها به صورت مستقیم ورود کرده تا عراق را مجبور کند وابستگی برق خود از ایران را به صفر برساند اما مقامات عراق براین باورند که برای رسیدن به این مرحله، راه بسیاری مانده و اصرار بر تداوم معافیت‌های عراق در حوزه انرژی جهت واردات از ایران دارند.




نظرات کاربران