در حال بارگذاری ...

 محمد ریکان الحلبوسی الدلیمی

 

محمد الحلبوسی متولد 1981 میلادی در استان الانبار عراق است. او مدرک مهندسی عمران - گرایش راه و ترابری خود را در سال 2006 از دانشگاه مستنصریه بغداد گرفت.

 

وی در سال 2014 به عنوان یکی از نمایندگان استان الانبار به مجلس راه یافت و عضو کمیسیون حقوق بشر این مجلس شد. همچنین در همین سال به عنوان معاون پارلمان عراق انتخاب گردید.

 

حلبوسی تا سال 2017 معاون مجلس بود تا اینکه در اوت 2017 به عنوان استاندار الانبار منصوب شد. او که عضو اتحادیه بازرگانان عراق نیز بود، برای سال 2018 نیز کاندیدای ورود به مجلس شد و توانست با رای مردم به مجلس راه یابد.

 

این نماینده‌ی جوان از طرف ائتلاف البناء به عنوان کاندیدای ریاست پارلمان معرفی و در رقابت با چهره‌های مشهوری همچون خالد العبیدی (وزیر دفاع سابق) و اسامة النجیفی (رئیس اسبق مجلس)، با 169 رأی به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد.  

 

البته این انتخاب بدون حاشیه هم نبود. حمایت خمیس الخنجر، چهره‌ی پر حاشیه‌ی عراقی و همچنین روند انتخاب او به عنوان رئیس پارلمان، انتقاد برخی را در پی داشت. تا جایی که شبکه الشرقیة ادعا کرد که حلبوسی برای رسیدن به این منصب 30 میلیون دلار هزینه کرده است.

 

او در حالی پیروز این انتخابات شد که بسیاری از احزاب شیعه از جمله سائرون، حکمت و ائتلاف نصر از رای دادن به او خودداری کرده بودند.

 

او که در اولین مصاحبه‌ی خود در منصب ریاست مجلس گفته بود که باید به فکر تعریف روابطی پایدار مبتنی بر حسن هم جواری با ایران باشیم، در همین مصاحبه با انتقاد به حضور ایران در سوریه گفته بود، باید عوامل همه کشورهای خارجی از جمله ایران از سوریه خارج شوند. 

 

وی هم‌چنان به عنوان رئیس پارلمان عراق مشغول فعالیت است.
 




نظرات کاربران