در حال بارگذاری ...

منابع طبیعی عراق

 

عراق با دارا بودن چهارمین حجم ذخایر نفتی در دنیا با بیش از ۱۴۳میلیارد بشکه ذخیره پس از عربستان سعودی، کانادا و ایران، در جایگاه چهارم قرار دارد. اما با توجه به تاریخ مملو از جنگ، تحریم، کاهش سرمایه‌گذاری و اشغال در چند دهه اخیر، بی‌تردید منابع نفت بیشتری در این کشور با توسعه فعالیت‌های لرزه‌نگاری و اکتشافی یافت خواهد شد. هم‌چنین باید دانست که در قسمت‌های قابل توجهی از این کشور تاکنون عملیات اکتشاف انجام نشده است.

 

بیشتر منابع شناخته شده نفت عراق در مناطق شیعه نشین جنوب و منطقه قومی کرد در شمال متمرکز شده‌اند و مقداری از منابع نیز در کنترل اقلیت سنی در مرکز عراق قرار دارند.

 

بالغ بر ۶۰ درصد از ذخایر اثبات شده نفت عراق در پنج میدان عظیم (با ذخایری بالغ بر ۵ میلیارد بشکه نفت خام) در جنوب این کشور قرار دارد و حدود ۱۷ درصد دیگر نیز در در شمال عراق و در نزدیکی کرکوک، موصل و خانقین قرار گرفته‌است.

 

بخش انرژی و صادرات عراق به شدت وابسته به نفت است به طوری که بیش از ۹۰ درصد از انرژی مورد نیاز این کشور از طریق نفت و مابقی آن از طریق منابع دیگری مانند گاز طبیعی و برق آبی تامین می‌شود. همچنین حدود ۹۵درصد از مجموع صادرات عراق نیز صادرات نفتی است.

 

عراق در بخش گاز طبیعی با وجود دارا بودن جایگاه دهم در فهرست دارندگان ذخایر جهانی گاز طبیعی (۱۳۰ تریلیون فوت مکعب)، از تولیدی اندک در این بخش برخوردار‌است.

 

بخش اعظم ذخایر گاز طبیعی عراقی‌ها در جنوب این کشور و به ویژه استان بصره جای دارد که در کنترل شیعیان قرار گرفته‌است.

 

این کشور همه روزه حداقل پنج میلیون دلار از منابع گازی خود را در مشعل‌ها می‌سوزاند و این کار به افزایش نفت مصرفی در پالایشگاه‌ها و ایجاد ظرفیت گسترده خالی در پنج پالایشگاه گازی عراق انجامیده‌است.

 

عراق همچنین در کنار منابع عظیم نفت و گاز طبیعی، دارای منابع فسفات و سولفور نیز می‌باشد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است.
 




نظرات کاربران