در حال بارگذاری ...

فالح فیصل الفهد الفیاض سال ۱۹۵۶م در یک خانواده ثروتمند از عشیره ابوعامر در شمال شرقی عراق متولد شد. او لیسانس برق خود را  از دانشگاه موصل در سال ۱۹۷۷ دریافت نمود.  الفیاض در زمان رژیم بعثی، با عضویت در حزب الدعوه علیه صدام فعالیت می‌کرد که در آن دوران از طرف حکومت صدام به حبس ابد محکوم شد و حدود ۵ سال را در زندان ابوغریب سپری کرد.

 

فالح الفیاض

 

فالح فیصل الفهد الفیاض سال ۱۹۵۶م در یک خانواده ثروتمند از عشیره ابوعامر در شمال شرقی عراق متولد شد. او لیسانس برق خود را  از دانشگاه موصل در سال ۱۹۷۷ دریافت نمود. 

 

الفیاض در زمان رژیم بعثی، با عضویت در حزب الدعوه علیه صدام فعالیت می‌کرد که در آن دوران از طرف حکومت صدام به حبس ابد محکوم شد و حدود ۵ سال را در زندان ابوغریب سپری کرد.

 

ایشان یکی از شخصیت‌های جناح سیاسی التیار الاصلاح الوطنی به رهبری ابراهیم جعفری بود.

 

او دارای مسؤولیت و فعالیت‌های متعددی بود اما آنچه که ایشان را شناخته شده نموده است اخذ سمت مشاور امنیت ملی عراق از سال ۲۰۰۹م و همچنین ریاست حشدالشعبی از سال ۲۰۱۴م می‌باشد.

 

مقام مشاور امنیت ملی در عراق یکی از مسؤولیت‌های رده بالا محسوب می‌شود. از همین جهت بعضی از وی به عنوان شخصیت پر قدرت و با نفوذ یاد می‌کردند.

 

حیدرالعبادی طی حکمی در آگوست ۲۰۱۸ که اواخر دوران نخست وزیری‌اش بود، فالح الفیاض را از سمت مشاور امنیت ملی و ریاست حشدالشعبی برکنار نمود و علت این تصمیم را علاقه الفیاض به فعالیت‌های سیاسی و تمایل وی به ورود  عرصه نخست وزیری عنوان نمود و بیان داشتند این مسئله مخالف با فعالیت‌های امنیتی می‌باشد.

بعد از این تصمیم، ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری طی بیانیه‌ای شدیدالحن اعتراض خود را اعلام نمودند و این تصمیم را به ضرر امنیت کشور قلمداد کردند.
هم‌چنین ائتلاف دولت قانون، در واکنش به این اقدام العبادی، اظهار داشتند برکناری الفیاض نتایج معکوسی برای النصر به دنبال خواهد داشت.
فالح الفیاض  به علت برکناری‌اش، به دادگاه عالی فدرال اعتراض نمود.
دادگاه عالی فدرال عراق، تصمیم حیدرالعبادی را مغایر با قانون اساسی شناخت و تمام مناصب سلب شده را به وی بازگرداند.

 

الفیاض در سال ۲۰۱۷ از حزب ابراهیم جعفری جدا شد و از تاسیس جنبش جدید سیاسی به نام "عطا" خبر داد تا برای انتخابات ۲۰۱۸ آماده شود.

 

وی سال‌ها به عنوان گزینه‌ای آماده برای تصدی پست‌های مختلفی از جمله نامزدی نخست وزیری در سال ۲۰۱۸ شناخته می‌شد که مورد حمایت بسیاری از گروه های سیاسی شیعی هم قرارگرفت.

 

ایشان در دوران نخست وزیری الکاظمی، از سمت مشاور امنیت ملی برکنار و قاسم الاعرجی جایگزین وی شد.
 




مطالب مرتبط

شهید احمد مهنا

شهید احمد مهنا

شهید احمد مُهنّا در سال 1995 متولد شد و در منطقه ابوغریب در غرب بغداد زندگی می‌کرد. در سال 2005 به دلیل ناامنی منطقه ابوغریب و حضور عناصر بعث، محل زندگی‌اش را تغییر داد و به همراه خانواده به محله شعله در بغداد آمده و در کانکس زندگی می‌کرد، او به عکاسی و ورزش بسیار علاقه‌مند بود.

|

نظرات کاربران