در حال بارگذاری ...

میل بن زیاد نخعی یکی از یاران شجاع و با وفای امیر المومنین (علیه السلام) است که زمان امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) را نیز درک کرده است. وی از بزرگان تابعین و از اصحاب سِرّ حضرت امیر بوده و نیز از زهاد هشتگانه معروف کوفه است. او در زمان ملازمت خود با امیر مؤمنان، احادیثی از ایشان و نیز برخی از احوال آن حضرت را نقل کرده است.

 مقبره کمیل بن زیاد

 

کمیل بن زیاد نخعی یکی از یاران شجاع و با وفای امیر المومنین (علیه السلام) است که زمان امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) را نیز درک کرده است.

 

وی از بزرگان تابعین و از اصحاب سِرّ حضرت امیر بوده و نیز از زهاد هشتگانه معروف کوفه است.

 

او در زمان ملازمت خود با امیر مؤمنان، احادیثی از ایشان و نیز برخی از احوال آن حضرت را نقل کرده است.

 

به روایت سید بن طاووس، امام(علیه السلام) دعایی پر فضیلت، که به دعای خضر نیز شناخته می‌شود را به کمیل آموخت. این دعا بسیار زیبا و با مضامین بالای عرفانی است که خواندن آن در شب نیمه شعبان و نیز شب های جمعه سفارش شده است.

 

سرانجام کمیل در سال 82 ه ق ( در هفتاد یا نود سالگی ) به دست حجاج بن یوسف ثقفی که به دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام) شهرت داشت، به شهادت رسید.

 

پس از شهادت وی، او را در سرزمین ثویّه در نجف اشرف دفن کرده و بعدها بر روی مقبره او آرامگاهی باشکوه بنا کردند.

 

تعدادی از علما و بزرگان دین در کنار مزار کمیل بن زیاد دفن شدند که از جمله آن می‌توان به شیخ احمد وائلی، شهید شیخ مهدی عطار، آیت الله مامقامی، آیت الله سید محمد تقی اردبیلی، آیت الله سعیدی قوچانی اشاره کرد.




نظرات کاربران