در حال بارگذاری ...

برهم احمد صالح متولد شهر سلیمانیه و ۶۰ ساله است. پدرش قاضی بوده و شرایط مالی خوبی داشتند. او مسلمان و سنی و دارای دو فرزند است. همسرش دکتر سرباغ صالح، در زمینه کشاورزی کار می‌کند و فعال حقوق زنان است.

 برهم صالح

 

 برهم احمد صالح متولد شهر سلیمانیه و ۶۰ ساله است. پدرش قاضی بوده و شرایط مالی خوبی داشتند. او مسلمان و سنی و دارای دو فرزند است. همسرش دکتر سرباغ صالح، در زمینه کشاورزی کار می‌کند و فعال حقوق زنان است.
 

 از ابتدای جوانی فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد و دو بار به اتهام عضویت در جنبش آزادی‌بخش کرد توسط عوامل رژیم صدام دستگیر شد. این امر باعث شد به انگلستان مهاجرت کند. او در انگلستان به ادامه تحصیل مشغول شد و در سال 1987 از دانشگاه لیورپول در رشته مهندسی آمار و کاربردهای کامپیوتری دکترای خود را دریافت کرد.

 

 صالح از سال 1976 عضو اتحادیه میهنی کردستان شد و در سال 1992 نماینده این حزب در آمریکا بود.
در سال 2017 از همه مناصبش در حزب کناره‌گیری کرد و ائتلافی مستقل ایجاد کرد به نام  «ائتلاف برای دموکراسی و عدالت». این ائتلاف توانست در انتخابات پارلمانی اخیر، دو کرسی بدست آورد.
او سال 2018 دوباره به اتحادیه میهنی کردستان بازگشت.

 

 مناصب برهم صالح
▫️نخست وزیر اقلیم کردستان (2001 - 2004)
▫️معاون نخست وزیر حکومت موقت در 2004
▫️وزیر برنامه‌ریزی و توسعه در حکومت انتقالی 2005
▫️معاون نخست وزیر (2006 - 2009)
▫️نخست وزیر اقلیم کردستان (2009 - 2012)
▫️رییس جمهور 2018 تا کنون

 

 برهم صالح سال 2007 در سلیمانیه "دانشگاه آمریکایی عراق(American University of Iraq)" را تأسیس کرد و هم‌اکنون از اعضای هیأت امنای آن است. نظام آموزشی این دانشگاه به طراز آمریکایی و زبان تدریس نیز انگلیسی است. 

 

 او در جریان همه‌پرسی برای جدایی اقلیم کردستان سال 2017، با وجود اینکه از اتحادیه میهنی کردستان خارج شده بود و اعلام کرده بود که شرایط و زمان را مناسب برگزاری این همه‌پرسی نمی‌داند، در آن شرکت کرده و اعلام کرد خواهان استقلال وطنش کردستان است تا آلام و رنج‌های کردها التیام یابند.
اما در جریان اعلام نامزدی او برای ریاست جمهوری در سال 2018، برخی نمایندگان به دلیل حضور او در همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان او را شایسته این پست ندانستند. برهم صالح در یک مصاحبه گفت: من در سازماندهی همه پرسی کردستان شرکت نکردم و نسبت به آن ملاحظاتی داشتم. 

 

 رئیس جمهور عراق بعد از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و فرمانده بزرگ ابومهدی المهندس، در پیامی ابراز اندوه و تأسف کرد و آن را محکوم کرد. هم‌چنین اعلام کرد که تبعات این حمله که تهدیدکننده ثبات منطقه و عراق هستند با حکمت باید مهار شوند و از همه طرف‌ها خواست که خویشتنداری کنند و منافع ملی را ارجح قرار دهند.

 

 پس از حمله فرودگاه بغداد و شهادت فرماندهان مقاومت، در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس، برهم صالح با ترامپ دیدار کرد. این دیدار در داخل عراق و از سوی نمایندگان و شخصیت‌ها محکوم شد و حتی برخی گروه‌های مقاومت با تندی در مورد آن سخن گفتند. در این دیدار صالح و ترامپ بر ادامه همکاری نظامی آمریکا با عراق تأکید کردند. این دیدار در شرایطی انجام شد که چند روز قبل، پارلمان عراق قانون خروج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرده بود.

 

 صالح طی مصاحبه‌ای در مورد رابطه با آمریکا اظهار می‌کند: ایالات متحده نقش بسیار مهمی در عراق بازی کرد و در سال 2003 وارد این کشور شد و با عراق ارتباط قوی دارد. ما در سطوح مختلف از جمله آموزش و تجارب نظامی به حمایت آمریکا از عراق نیاز داریم.




نظرات کاربران